Scenoskop 2013

EKSTERIA - En Psykopateret Krimi

Eksteria Skank Zoo Scenoskop Festival 2013

Af: Teaterkompagniet SKANK ZOO

Eksteria er øen, hvor ingen har helle og Normalitet er en by i Rusland. Igennem en psykopatering af frivillige tvangs-opholds-patienter bliver maskerne revet af pindene og strikket ind i traumernes spændetrøje, hvor moderbindinger, bremsespor, gaffatape og duskedukker er en del af hverdagen.
Da Norm styrter ned med fly på øen, vendes alting fra ret til vrang…

Vinder af publikumsprisen på Vildskud Festival 2012

Performere: Caroline Bliddal, Mona Højsted Linderoth, Therese Indiane Nauta, Martin Kragballe Appelquist Rasmussen,
Peter Høgsbro, Rasmus Cundell
Instruktør: Pelle Staack Skuespiller-Coach: Judith Rothenborg
Dramatiker & Scenograf: Therese Indiane Nauta Efter idé af: Caroline Bliddal & Therese Indiane Nauta
Sufflør & Instruktør ass.: Signe Kjøller Nauta
Teknik: Jacob Valet, Rune Barkholt-Spangbo Turné teknik: Christoffer Due Pihl
PR & TEASER: Lau Svensson Pressefotos: Andreas Bergmann Steen

En Forestilling om Fremtiden

En forestilling om Fremtiden af Teater Pink Planet Scenoskop Festival 2013

Af: Teater Pink Planet

Alt er godt og fint og flot.
Alle mænd er låst inde på selvhjælpscentre.
Kvinderne taler og taler og taler, selvom de intet har at tale om mere.
Der er intet at være bange for. Alligevel har alle paranoia.
For hvad sker der, når man intet andet har at bekymre sig om end sin overskudsagtige livsstil, og man keder sig sindssygt?
Komik, tragedie, visuelle installationer og nykomponeret musik møder hinanden i et fælles tempofyldt udtryk.

Medvirkende: Simone, Sandager, Stephanie Brinck, Sara Traore
Produktion og fysisk iscenesættelse: Anna Malzer og Camilla Tellefsen
Komposition og lyddesign: Alexander Mackenzie og Nanna Schleimann  Video og animation: Cathrine Poulsen og Katja Sook

En Musikdramatisk Forestilling

En Musikdramatisk Forestilling af Hel Scenoskop festival 2013

Af: Hel

Den unge smukke pige Hel bor i underverdenen med sine onde trælle Dorsk og Doven. Her tager hun imod de døde, og arbejder på skibet Naglfar, som langsomt opbygges af de dødes hår og negle.
Ifølge spådommen skal Hel sejle til Asgård på Nalgfar, når Ragnarok bryder ud. Odin har bestemt sig for at få skibet af vejen, for at udsætte spådommens opfyldelse og dermed Ragnarok.
Han sender derfor guden Frej til underverdenen for at skaffe Naglfar af vejen, men snart forelsker Hel og Frej sig i hinanden. Kan Ragnarok undgåes i denne omgang?
Hel er en musikdramatisk forestilling bygget op omkring 5 numre komponeret af konservatorieuddannede Julie Elbrønd Strange. Men afsæt i musicalgenren, men med ønsket om en mere dyster fortælling, kom myten om Naglfar i spil.

Medvirkende: Rikke Lillevang, Christoffer Skov, Sune Roholt Mortensen & Line Staun Jensen
Tekst: Julie Elbrønd Strange & Kristine Hoelgaard
Komponist og idé:
Julie Elbrønd Strange
Musikere: Adi Zukanovic (piano), Laurits Brinkmann (bas) & Mathilde Helding (cello)
Instruktørcoach: Ulla Ankerstjerne
Dramaturg: Kristine Hoelgaard

Hvorfor Krydsede Femnisten Vejen?

Hvorfor krydede feministen vejen? af Teater Hoit Scenoskop Festival 2013

Af: Teaterkollektivet HoiT

Andreas har det ikke godt. Han er deprimeret og forstoppet, og så har han rejsningsproblemer. Som han ser det, er det fordi, hans kæreste Eva er en kælling. Bjarke har det til gengæld godt med sin kæreste, Freja. Der er bare lige det med strap-on dildoen… Hvorfor krydsede feministen vejen? er en provokerende forestilling med knivskarp dialog og en kompromisløs billedside. Stykkets handling foregår på et badeværelse, hvor en mand kæmper en desperat kamp om sandheden – han kæmper mod sin bedste ven, mod kvinderne i deres liv og mod sin egen depression.

Skuespillere: Emil Fogh Christiansen, Morten Trier Josefsen og Louise Christiansen
Dramatiker: Niels-Martin Trier Josefsen
Instruktører: Louise Fogh Christiansen og Christian Ehrenreich Bloustrød
Komponist: Emil Fogh Christiansen  Koreograf: Sabine Thun
Lysdesign og -afvikling: Mads Eckert Hermansen

Mine Damer og Herrer, I er Kvinder og Mænd

Mine damer og herrer, I er Kvinder og Mænd - Scenoskop Festival 2013

Af Kristoffer Spender

Er titlen på en monolog om en mand. Denne mand er spærret inde i et rum. Nogle kvinder har tilsyneladende låst ham inde, og han prøver alt, hvad han kan for at komme ud. Kommer han ud?

Vi er en lille teatergruppe fra Aarhus, som her har givet os i kast med et helt nyt projekt.

Artist-talk
Efter forestilling vil det være muligt at stille spørgsmål til kunstnernes arbejdsmetode, idéudvikling og andre relevante spørgsmål til arbejdsprocessen.

Performer: Søren Højgaard
Dramatiker og Iscensættelse: Kristoffer Spender
Scenograf: Lisa Sippli

Prenatalis

Prenatalis af vilnuis Scenoskop Festival 2013

Af: Vilnius University Theatre Kinetic Company (A Pulka Physical Theatre) Kinetic

“Prenatalis” is a compound theatrical performance based on very common, yet seldom remembered, subconscious, pre-birth-like states that we all experience, but are eager to forget and supersede by other more significant data.
It is an improvisation based art-synthesis project encompassing live music, video projections, various kinds of unconventional (likely strange) movement and glimpses of contemporary dance. The performance also involves spoken and sung texts that are random compilations of words cutout from Lithuanian “Style” magazine and a philosophy paper on nihilism.
The aim during the production was to create an emotional auditory-visual experience that “flows” but does not correspond to an apparent logical or otherwise rational sequence. Hence, the narrative is based on emotional rather than rational judgment.

Director: Andrius Pulkauninkas
Movement: Agne Povilaityte, Alina Juškaite, Dovile Sližyte, Emilija Salomeja Pakalnyte, Evaldas Kazlauskas, Gediminas Jonys, Simona Grikšaite, Violeta Cimalanskaite
Music: Rytis Šiautkulis, Greta Šablinskaite, Povilas Šimonis, Dovile Jaciunskaite, Andrius Pulkauninkas
Video: Airidas Janušauskas, Evaldas Arlauskas
Special contribution: Ramune Drankinaite

Ægte Følelser

Ægte følelser af Teater Apart Scenoskop Festival 2015

Af: Teater Apart

Kan man overhovedet lave en forestilling på ægte følelser?
I forestillingen Ægte Følelser møder vi en ung mand, som prøver at forklare hele livet gennem den kunst han siger, han elsker så højt, og en ung kvinde, der bare gerne vil hjælpe sin ven med at blive glad igen. Men kan en depressiv amatør overhovedet forklare hele livet gennem sætninger på et papir, og kan man overhovedet elske folk, som overhovedet ikke fortjener det? Kan du redde nogen uden at ødelægge dig selv? Er det overhovedet en god ide at lave en forestilling på ægte følelser?

 

Ide, manuskript og skuespillere: Rasmus Borst og Frieda Skjervedal Staub Nielsen

Askepots Hvide Due

Askepots Hvide Due Af Måle Scenoskop Festival 2013

Af: Måle Fortælleteater

For børn 3-10 år

Askepots mor skal dø og beder Askepot om at blive ved med at synge de sange, som de to så ofte har nydt at synge sammen. Moren dør og bliver begravet nederst nede i haven. Og hver gang én af Askepots tårer rammer graven, så vokser en ny blomst frem i en helt ny farve. Aldrig er der set så smuk en grav på den egn. Men så en dag flytter en stedmor ind med sine to ækle døtre…
Forestillingen handler om, at kærligheden kan overleve døden. At en mors kærlighed kan være så stærk, at den kan beskytte Askepot imod de ondsindede stedsøstre. Stedsøstrene gør hende grim, men den hvide due hjælper hende, så hun igen kommer til at stråle. Stråle på prinsen.

Måle Fortælleteater er et turnerende teater, der laver fortælleteater, musikfortælling, fortælleprojekter og fortællekurser for alle aldre.
Finalist til Den Fynske Kulturpris 2012.

Medvirkende: Anette Jahn